top of page
hacer presente lo latente 2019

Bringing Forth the Latent I Alejandra España "Abstraction is real, probably more real than nature." Josef Albers. Through the language of abstraction, 'latencies' are brought forth—dimensions that likely refer to various times in our evolution as a species: ancient, future, and recent. Alejandra España's work seeks to open fissures in that historical and sensitive memory through her collages—constructs she finely expands using various papers on wood or fabric. Her images propose possibilities to think indistinctly about the pictorial, the landscape, the silence and emptiness of forms, and the colors in the most concrete way. Even looking at them from the grasp of déjà vu. For España, the receptiveness of the visual in art from memory is fundamental. As part of the proposal for the gallery, the artist includes a tapestry produced in the Oaxacan region of Teotitlán del Valle, using natural pigments such as pomegranate, pericón, and walnut. Its forms, now occupying a mesh of threads, seem to anchor to a suspended landscape of spot-bodies guided by the path marked by the loom. There's something 'geological' in them, appearances that refer to a cross-section of the world's magma. Something that burns and calms simultaneously. Realities that revert to their most foundational and primordial state through an 'abstraction'. The 'abstract sense' of a moment, an object, a breath. That latency that unites us and makes us consider it as a much more real flow than we believe. Curator Violeta Celis

Hacer presente lo latente I Alejandra España "La abstracción es real, probablemente más real que la naturaleza", Josef Albers. A través del lenguaje de la abstracción se hacen presentes ‘latencias’, dimensiones que probablemente remitan a distintos tiempos de nuestro devenir como especie: antiguos, futuros y recientes. La obra de Alejandra España apuesta por abrir fisuras en esa memoria histórica y sensible por medio de sus collages, constructos que expande finamente utilizando papeles varios sobre madera o tela. Sus imágenes plantean posibilidades de pensar indistintamente lo pictórico, el paisaje, el silencio y el vacío de las formas y el color de la manera más concreta. Incluso, mirarlas desde la aprehensión de un déjà vu. Para España la receptividad de lo visual en el arte a partir de la memoria es fundamental. Como parte de la propuesta para la galería, la artista incluye un tapiz que produce en la región oaxaqueña de Teotitlán del Valle, con pigmentos de origen natural como granada, pericón y nogal. Sus formas, ahora ocupando un entramado de hilos parecieran anclarse a un paisaje suspendido de cuerpos-manchas guiadas por la ruta que marcó el telar. Hay algo ‘geológico’ en ellas, apariciones que remiten a un corte transversal del magma del mundo. Algo que arde y se apacigua al mismo tiempo. Realidades que se devuelven a su estado más fundacional y primigenio desde una ‘abstracción’. El ‘sentido abstracto’ de un momento, de un objeto, de un respiro. Aquella latencia que nos hermana y que nos hace pensar que es un flujo mucho más real de que lo que creemos. Curadora Violeta Celis

bottom of page