top of page
LEJANA CERCANÍA 2020

This series of artworks responds to concerns stemming from painting, and the work is resolved using paper and 24k gold leaf on wood, and more recently in the exploration of wool tapestry. By generating tension and balance between materials, shapes, and colors, I seek to communicate sensations, mental states, and emotions to reconsider reality and perhaps construct other possibilities. In any of its forms, abstraction is a visualization of energy, its rhythms—sometimes ordered, sometimes constructive, expansive, or triggering. There are concerns related to the construction process, as well as the generation of irrational and virtual spaces in composition. Pieces of paper become strokes where gesture and color take center stage. There's a search that transcends the passage of time or temporal limits, a metaphysical thirst for the transformation of matter, to unite space and time in a collection of layers, gestures, intuitions, and directions. Furthermore, the tradition of textiles is as ancient as humanity and its culture. That's why it feels so familiar, intimate, and close—due to its proximity from our origins. In this body of work, there's an ongoing quest for order and harmony. To find a certain certainty in the belief that we are part of a larger, universal order. I agree with Annie Albers when she says that "materials contain the key to the creative process." This is how my pursuit begins to create a series of pictorial textiles, continuing my interest in visual language as a form of communication. I'm taking the discoveries I've made in collage and applying them to other materials, pushing materials toward unexpected limits of scale, form, and malleability. Working closely with the material and then sharing its stages of change as organic matter, whether paper or thread—both materials so responsive to their environment, temperature, or exposure. In the case of tapestry, I've engaged with artist Beto Ruiz from Teotitlán del Valle in Oaxaca, who has taught me about wool pigmentation processes using natural ingredients such as pericón, walnut, and pomegranate. These unique experiences enrich life and work. For now, the tapestries have been commissioned to artisan Tito Mendoza. However, I have a profound interest in learning the technique of floor loom weaving to better understand and experiment with tapestry material. Returning to the collage construction process, I take nature and the technique itself as inspiration. I compose and layer by layer adhere paper, working from the back to the front, constantly facing the tension and natural forces of each type of paper, its pigments, textures, and transparencies. Similar to when we attempt to reconstruct a memory, and it gains meaning from our present, layers of information come to light through transparencies—digging from the back to the front in our memory.

Esta serie de obras responde a inquietudes provinientes de la pintura, la obra se resuelve con papel y hoja de oro de 24k, sobre madera y recientemente en la exporación del tapiz de lana. A través de generar tensión y balance entre materiales, formas y colores busco comunicar sensaciones, estados mentales y emociones para repensar la realidad y así poder quizá construir otras posibles. En cualquiera de sus formas, la abstracción, es una visibilización de la energía, de sus ritmos, a veces ordenados a veces constructivos, expansivos o detonantes. Existen pues preocupaciones en relación al proceso de construcción, así como a la generación de espacios irracionales y virtuales en la composición. Los pedazos de papel, se vuelven trazos en los que el gesto y el color son los protagonistas. Hay una búsqueda ajena al paso del tiempo o de los límites temporales, una sed metafísica por la transformación de la materia, unir el espacio y el tiempo en un conjunto de capas, gestos, intuiciones y direcciones. Por otro lado, la tradición del textil es tan antigua como el ser humano y su cultura. Es por eso que resulta tan familiar, intimo y próximo, por su cercanía desde nuestros orígenes. En este cuerpo de obra hay una continua búsqueda por el orden y la armonía. Poder hallar cierta certidumbre en la creencia de estar formando parte de un orden más grande y universal. Coincido con Annie Albers cuando dice que <> Es así que inicia mi búsqueda por realizar una serie de tejidos pictóricos, continuando mi interés en el lenguaje visual como forma de comunicación, llevando los hallazgos que he encontrado en el collage a otros materiales, conduciendo así los materiales hacia limites inesperados de escala, forma y maleabilidad. Trabajar muy de cerca el material y a partir de ahí compartir sus etapas de cambio como materia orgánica, sea papel o hilo, ambas materias tan cambiantes al medio, o la temperatura a los que se expongan. En el caso del tapiz, me he involucrado con el artista Beto Ruiz de Teotitlán del Valle en Oaxaca, quien me ha enseñado de los procesos de pigmentación de la lana con ingredientes naturales como son el pericón, el nogal y la granada, experiencias únicas que enriquecen la vida y el trabajo. Por ahora los tapices han sido comisionados al artesano Tito Mendoza. Sin embargo tengo un profundo interés por aprender la técnica del tejido en telar de pie para poder así, experimentar y reconocer la materia del tapiz más de cerca. Regresando al proceso de construcción del collage, tomo como fuente de inspiración la naturaleza y la técnica por si misma, compongo y por estratos voy adhiriendo el papel, capa por capa, de atrás para adelante, enfrentándome constantemente con la tensión y las fuerzas naturales de cada tipo de papel, sus pigmentos, sus texturas y sus transparencias. Así como cuando intentamos reconstruir un recuerdo y éste cobra sentido a partir de nuestro presente, las capas de información salen a la luz por medio de transparencias, escarbando de atrás para adelante en nuestra memoria.

bottom of page