UTI NON ABUTI 2010
"Uti non abuti" (Use but do not abuse), 2010 A book of visual and textual quotations, a collage with multiple interpretations. As an accordion-style book, the A-side is an essay that delves into my explorations and encounters, encompassing artistic, historical, literary, and philosophical references. The B-side complements the essay with images, utilizing appropriation, repositioning elements, and incorporating pop-ups through collage. "Uti non abuti" becomes a cabinet of curiosities, an open memory of my sources of inspiration, which I continue to consult as a database. Originally, "Uti non abuti" was conceived as an individual exhibition project for my Bachelor's degree in Fine Arts at ENPEG La Esmeralda. The exhibition took place in 2007 at the ENPEG Gallery. However, the artist's book was created to complement the project, reaching its completion in 2010. The essay encompasses various artistic movements, including Land Art, CoBrA Group, Naturalism, and authors such as Franz Kafka, William Blake, Goya, J.J Grandville, Jean-Jacques Rousseau, and Jean Baudrillard, among others.
Uti non abuti (Use pero no abuse), 2010 Libro de citas visuales y textuales, un collage con múltiples lecturas, al ser un acordeón el lado A, es un ensayo que versa sobre mis búsquedas y encuentros, referencias artísticas, históricas, literarias y filosóficas; el lado B complementa el ensayo con imágenes, recurriendo a la apropiación, la reubicación de elementos y al juego con pop-up’s, todo incorporado por medio del collage. Uti non abuti resulta un gabinete de curiosidades, una memoria abierta de lo que me nutro, que a la fecha sigo consultando como base de datos. Uti non abuti, originalmente fue una exposición individual planteada como proyecto para mi titulación de la licenciatura de Artes Plásticas en la ENPEG La Esmeralda. La exposición se llevó a cabo en el año 2007 en La Galería de la ENPEG. Sin embargo el libro de artista surgió para complementar el proyecto, dando como concluido en el año 2010. Algunos de los movimientos de los que versa el ensayo incluyen, al Land Art, Grupo CoBrA, El Naturalismo, y autores como Franz Kafka, Wiliam Blake, Goya, J.J Grandville, Jean-Jacques Rousseau y Jean Baudrillard entre otros.